Home > Spoed

Tot en met 28 april kunt u ons via de mail bereiken voor onze spoedservice

In verband met de recente ontwikkelingen omtrent het coronavirus kunt u ons het beste via de mail bereiken. Druk hier voor direct contact via de mail. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen en, indien nodig, zo snel mogelijk een afspraak voor u inplannen. Zou u in de mail ook uw telefoonnummer willen zetten, zodat wij u eventueel kunnen bereiken?

Onder spoed wordt verstaan: alleen pijnklachten zoals een prikkende draad en losse hyrax. Wij blijven via de mail bereikbaar voor u. De assistente kan eventueel ook telefonisch contact opnemen voor advies.

Indien u na telefonisch contact een spoedafspraak heeft gekregen, dan gelden de volgende (aangescherpte) regels:

  • Indien er sprake is van luchtwegklachten zoals hoesten, neusverkoudheid, kortademigheid, smaak- en reukverlies of koorts dan kan de afspraak niet doorgaan. Geef dit zo spoedig mogelijk door via de mail.
  • Indien er in de voorgaande 14 dagen contact is geweest met een COVID-19 besmet persoon dan kan de afspraak niet doorgaan. Geef dit zo spoedig mogelijk door via de mail.
  • De praktijk mag pas 1 minuut voor de afgesproken tijd betreden worden. Indien men te vroeg arriveert graag buiten de praktijk wachten, bijvoorbeeld in de auto. Graag ook buiten de praktijk de 1,5 meter afstand ten opzichte van anderen respecteren.
  • Alleen degene met de afspraak mag de praktijk betreden. Begeleider(s), familieleden en/of anderen mogen niet mee naar binnen.
  • Kom met lege handen naar de praktijk. Laat mobiel en tas thuis of in de auto. Doe de beugel in en laat het beugelbakje thuis.
  • Er is geen mogelijkheid om iets in de hand te houden of neer te leggen tijdens het bezoek aan de praktijk.
  • Bij binnenkomst onmiddellijk de handen desinfecteren en de vingers in elkaar haken zoals aangegeven op de instructieposter in de praktijk.
  • Het is onmogelijk de tanden te poetsen in de praktijk, graag thuis al grondig de tanden poetsen.
  • Het patiëntentoilet is afgesloten, graag uw begrip hiervoor.
  • Verkoop van tandenborstels is gepauzeerd.

Bij binnenkomst in de praktijk:

  • Na binnenkomst: METEEN je handen desinfecteren.
  • Sla de handen ineen (zie foto). Raak niets meer aan. Hou de handen zo tijdens het hele bezoek.
  • Neem plaats in de wachtruimte. Je wordt opgehaald.
  • Pas na het verlaten van de praktijk, mogen de handen weer los.

 

Pijn  
Pijn Wanneer je net een beugel hebt, of je beugel is weer aangedraaid dan kunnen je tanden de eerste dagen wat gevoelig zijn. Het is dan beter dat je niet te hard voedsel eet. Mochten je tanden en kiezen erg pijn doen, neem dan een paracetamol. Meestal 3 tot 7 dagen na de behandeling is je gebit meestal aan de beugel gewend.
Beugel prikt  
Bedek het prikkende deel van de beugel met een bolletje was of een wal kauwgom. Als de beugel daarna nog irriteert doordat er een stukje draad uitsteekt, mag je het draadje dat uitsteekt zelf afknippen met een sterk nagelknippertje. Misschien is het ook mogelijk het draadje te verbuigen, zodat je er geen last meer van hebt. Blijf je lasthouden en duurt de volgende afspraak nog langer dan een week? Mail ons dan zodat wij een afspraak voor u kunnen inplannen.  
Spalk is los  
Doe voorzichtig met de losse spalk. Mail ons voor een afspraak. Wij helpen je graag om de spalk weer vast te zetten. Geef indien mogelijk aan hoeveel lijmbolletjes los zijn geraakt. 
Spalk is gebroken  
Maak zo spoedig mogelijk een afspraak via de mail om een nieuwe spalk te krijgen. Bewaar de kapotte spalk goed en neem deze tijdens de volgende afspraak mee. Zo kunnen wij zien waardoor de spalk is gebroken om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Loop er niet te lang mee rond want de tanden kunnen weer gaan verplaatsen.  
Slotje los  
Dek het losse slotje af met de witte was die je van ons hebt gekregen. Bevestig geen elastiekjes aan een kapot slotje. Als het slotje helemaal los zit, dan mag je deze zelf voorzichtig verwijderen. Bewaar het slotje goed en neem het de volgende keer mee.  Mail ons altijd even  om te melden hoeveel slotjes er los zijn geraakt. Hierdoor kunnen we u gerichter een afspraak geven. 
Losse Hyrax  
Hyrax Zit je Hyrax los? Mail ons, zodat we deze zo snel mogelijk weer vast kunnen zetten. 
Draad gebroken  
Mail ons altijd even wanneer je een gebroken boog hebt (gebogen draad door de slotjes heen). We zullen dan zo snel mogelijk een nieuwe afspraak maken om de boog te vervangen. Heb je last van de gebroken boog? Bedek het prikkende deel van de boog dan tijdelijk met een bolletje was totdat wij je kunnen helpen. 
Uitneembare beugel is kapot  
Is er een draadje losgekomen bij het in en/of uitnemen van de uitneembare beugel (blokbeugel, plaatbeugel of activator)? Mail ons even. Wij maken graag even tijd voor je vrij om je uitneembare beugel weer vast te zetten.  
Beetverhoging los  
Is er 1 verhoging losgeraakt?  Zolang je de slotjes van je ondertanden er niet afbijt, is dit voor een paar dagen niet erg. Mail ons altijd even om een afspraak in te plannen, zodat wij uw verhoging opnieuw kunnen maken.  
Separatie elastiek is los  
   
Metalen ringetje om kies los

Heeft u bij ons blauwe separatie elastiekjes tussen de kiezen gekregen en zijn deze losgeraakt?  Mail ons om een afspraak te maken. Wij helpen u graag zo spoedig mogelijk om nieuwe separatie elastieken te plaatsen. 

 

Nooddienst (spoed na reguliere werktijden)

Als er iets kapot is aan je beugel, neem dan zo snel mogelijk contact op met de praktijk door op deze link te drukken info@orthobeijerland.nl Krijg je ‘s avonds, in het weekend of op vakantie problemen, kijk dan eerst of je het probleem zelf kunt verhelpen. Kun je het probleem niet oplossen, neem dan contact op met Dental 365 in het Erasmus Medisch Centrum, telefoonnummer 010-455 21 55.

Meer informatie

Meer informatie over wat een beugel voor jouw gebit kan doen?
Maak direct een afspraak
© 2020 Orthodontie Oud-Beijerland